Reamping część 11 – poziomy wyjściowe interfejsów audio

Interfejsy audio, jakich najczęściej używamy, to „kombajny”, mające wszystko – wzmacniacze mikrofonowe, liniowe, instrumentalne, słuchawkowe, wszystko z regulacją. Wyobraźmy sobie jednak, że „w środku” każdego takiego urządzenia jest „normalny” interfejs z nieregulowanym poziomem wejściowym i wyjściowym, i jest on „obudowany” dodatkowymi wzmacniaczami – od strony wejść przedwzmacniaczami mikrofonowymi i instrumentalnymi, od strony wyjść wzmacniaczem słuchawkowym i regulatorem poziomu na wyjściu głośnikowym.

I teraz uwaga! – zastanówmy się! Zostawmy na razie układy wejściowe i wyjściowe, wyobraźmy sobie ten interfejs samodzielnie – na podobieństwo magnetofonu wielośladowego. Jeżeli ten „interfejs wewnętrzny” ma poziom operacyjny -10dBV, to oznacza, że w większości przypadków aby nagrać gitarę bez przesterowania, układ wejściowy, przedwzmacniacz instrumentalny musi sygnał osłabiać, a nie wzmacniać. Sam interfejs nie wzmacnia ani nie osłabia sygnału, to, co dostaje na wejście, wysyła na wyjście. Czyli jeżeli mamy wyjście liniowe na poziomie -10dBV, to wyprowadzony na nie sygnał ma niższy poziom niż sygnał z gitary, który nagrywamy. Tak więc w większości przypadków wejście instrumentalne nie musi mieć żadnego wzmocnienia, tylko „osłabienie” – no, dobra, niech będzie wzmocnienie, ale maks 10dB, a nie 50! W drugą stronę, w stronę tłumienia, oczekujmy podobnej wartości – tłumienie 10-20dB byłoby OK. No i co – ile jest takich interfejsów? Które tłumią wejście instrumentalne w skrajnym lewym położeniu? A przecież milcząco założyłem, że „interfejs wewnętrzny” ma poziom operacyjny -10dBV, w rzeczywistości czułość przetwornika analogowo-cyfrowego jest większa.

No dobrze, są lepsze interfejsy, które pozwolą nam nagrać bez zniekształceń czysty sygnał z gitary na ślad. Na taki ślad czystej gitary możemy „zapiąć” symulator wzmacniacza i uzyskać satysfakcjonujące brzmienie. Mając dobrą kartę z dobrymi sterownikami oczywiście od razu tak nagrywamy, z małym buforem, nagrywając czystą gitarę i słuchając przetworzonego brzmienia. Ale co, jeżeli zechcemy tak nagrany ślad gitary „przepuścić” przez prawdziwy wzmacniacz? Czy nie na tym polega reamping? I sytuacja wygląda tak: mamy nagrany ślad z odpowiednio dobranym poziomem, nie jest przesterowany, ma pełną dynamikę. Ten ślad nagraliśmy sami, albo dostaliśmy od kogoś, kto chce skorzystać z naszego wzmacniacza. Ten ślad może być nagrany na najlepszym sprzęcie, przedwzmacniaczach, przetwornikach i di-boxach, o jakich nam się nie śniło, na Pro-Toolsie HD w najlepszym studiu na świecie, a grać może Lukather, Sariani czy Królik ;). A my z interfejsu mamy nieregulowane wyjścia liniowe z poziomem operacyjnym -10dBV. I co? No i niestety jajco – sygnał z tego wyjścia jest cichszy, niż z gitary! I to nie „troszeczkę”, tylko w zależności od koloru gitary 😉 6dB albo i sporo więcej. Komu to nie przeszkadza, niech podniesie rękę i opuści salę – to znaczy przestanie czytać dalej, bo to jest dwa razy ciszej! Kro pozwoli swoją gitarę ściszyć dwukrotnie na wejściu wzmacniacza, „bo tak trzeba”?

Dobra – podsumujmy: bez względu na to, jak wysterujemy przedwzmacniacz instrumentalny podczas nagrań, jeżeli nie przesterujemy śladu, to uda się zachować poziom tylko w przypadku wyjątkowo cichych (czyli, co tu ukrywać, kiepskich) instrumentów lub cichego grania. W każdym innym „normalnym” przypadku poziom na wyjściu -10dBV będzie niższy niż ten, który „produkowała” gitara podczas nagrywania.

Albo inaczej – ponieważ gitara produkuje sygnał wyższy niż może przyjąć interfejs z poziomem -10dBV, to oznacza, że również wyjście interfejsu o poziomie -10dBV nie może bez zniekształceń odtworzyć tego śladu gitary – musi on zostać ściszony, najczęściej właśnie już w czasie nagrywania.

Albo jeszcze inaczej – jeżeli gramy sobie normalnie na gitarze i wzmacniaczu, to jeżeli zamiast gitary podłączymy wyjście interfejsu z poziomem operacyjnym -10dBV, nie będziemy mogli uzyskać takiego samego poziomu wysterowania. Ciekawe, prawda?

Interfejs -10dBV nie jest w stanie wysterować wzmacniacza tak, jak zwykła gitara!

Interfejs -10dBV jest cichszy niż gitara!

Sobie pokolorowałem i poboldowalem, ale uważam, że to konieczne. Musimy sobie uświadomić, że interfejsem z amatorskim poziomem nie wysterujemy wzmacniacza tak, jak zwykłą gitarą – będzie ciszej.

Reklamy

5 thoughts on “Reamping część 11 – poziomy wyjściowe interfejsów audio

  1. Leszek Frankowski

    Witam. Zakupiłem zestaw do reampingu firmy Radial (direct box j48 i reamp x-amp). Korzystając z J48, SM57 i interfejsu M-Audio Fast Track 400 oraz wzmacniacza gitarowego i kolumny nagrałem w Reaperze dwa ślady gitar – jeden z mikrofonu przystawionego go głośnika i drugi „czysty” ślad gitary. Brzmienie przesterowane, nie żaden szatan, ale jednak dosyć „mięsiste”. Postanowiłem wykonać reamping partii gitary i na podstawie „czystego” śladu nagrać jeszcze raz przez wzmacniacz mikrofonem i pokombinować juz bez gitary w dłoniach z ustawieniami wzmacniacza i mikrofonu. Załączyłem x-ampa, na wyjściu z Fast Tracka (output 3) dałem na nim sygnał max (wyłączyłem sterowanie głośnością przez potencjometr volume – idzie wtedy maksymalny nagrany sygnał). W x-ampie level ustawiłem na max i ze wzmacniacza tak samo ustawionego jak przy nagrywaniu śladu zamiast wyraźnie przesterowanej gitary usłyszałem crunch!!!! Odpuściłem sobie wtedy temat reampingu i nawet chciałem sprzedać kostki radiala… Trochę szkoda bo kupowałem nowe no i idea reampingu jest moim zdaniem genialna. Postanowiłem poszukać rozwiązania tego problemu i natknąłem się na tę stronę. Przeczytałem cały wątek o reampingu… no i pewnie nie zrozumiałem za wiele 🙂 bo nie mogę znaleźć lekarstwa na mój problem. Domyślam się, że sygnał podawany pierwotnie (przy nagrywaniu) na wzmacniacz z wyjścia thru J48 i nagrywany bezpośrednio przez mikrofon jest wyższy od tego, który podaję na wzmacniacz później przy reampingu przez x-ampa. Wzmacniacz inaczej przesterowuje wyższy i niższy poziom sygnału i mam takie różnice. Jak sobie z tym poradzić. Bardzo proszę o pomoc.

    Pozdrawiam
    Leszek

    Odpowiedz
    1. nagrywamy Autor wpisu

      No tak – diagnoza słuszna. Po pierwsze, nie wiadomo, z jakim poziomem nagrywasz, po drugie, nie wiadomo, z jakim poziomem odtwarzasz. Ale to pikuś – bo najgorsze jest to, że interfejs którego używasz, ma maksymalny poziom wyjściowy „+10.2dBu, balanced”, czyli pracuje z poziomem niewiele większym od -10dBV, który, jak chyba pokazałem wyraźnie, nie wystarcza do przeniesienia pełnego poziomu z gitary. Moim zdaniem jedyne sensowne rozwiązanie to używanie interfejsu z nieregulowanymi, odpowiednio wysokimi poziomami oraz używanie jako di-boxa i tego drugiego boxa urządzeń, które nie zmieniają poziomu, albo zmieniają tak, że sygnał po przejściu przez oba jest niezmieniony.
      Sposobem na „obejście” obecnej sytuacji może być nagrywanie gitary od razu przez pętlę „reampingową” (czyli tor: gitara -> dibox -> interfejs in -> interfejs out -> reampbox -> piec, w DAW oczywiście direct monitoring)- wtedy stopień przesterowania i ogólnie brzmienie na wzmacniaczu dostosujemy do poziomu wyjściowego ze śladu z DAW i podczas reampingu właściwego poziomy będą takie same. W tym przypadku wyjdziemy na piec niższym poziomem niż z gitary, czyli dla gitarzysty może to być trudno akceptowalne, ale co robić 😉
      Mam w planach proste i tanie (w miarę) urządzenie, za pomocą którego będzie można uporać się ze wszystkimi tego typu problemami – bez audiofilstwa ;). Zobaczymy, co wyjdzie 😉

      Odpowiedz
  2. Piotrek

    A jak sprawdzić czy mój interface jest amatorski (-10dBV) czy nie? W specyfikacji na stronie nic nie widze. Chodzi o Focusrite Liquid Pro 56.

    Odpowiedz
    1. nagrywamy Autor wpisu

      Z danych technicznych:
      Maximum level (A-weighted): 15.7dBu at 0.883%
      wynika, że na logikę to jest +4dBu z zerem na -12dBFS.
      Czyli to są „dobre” wyjścia 😉

      Odpowiedz

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s