Adaptacja akustyczna część 4 – pułapka basowa

wełna mineralnaWełna jest super – ale niestety nie zawsze wystarcza. W zasadzie… zawsze nie wystarcza. No i trzeba jej duuużo. Charakterystyki częstotliwościowe współczynników tłumienia dźwięku „kończą się” na 125Hz, poniżej… możemy się domyślać, że dobrze nie jest. A wymiary pomieszczenia są, jakie są, bo nawet pomijając ściany, sufit plus podłoga równa się jakieś 70Hz… Czy jest jakieś rozwiązanie problemów z częstotliwościami rezonansowymi? Jakieś inne pułapki basowe?

Rozwiązaniem są strojone pułapki basowe. Ponieważ, jak sama nazwa wskazuje, są one strojone, musimy znać częstotliwości, które stwarzają problemy. Możemy je oczywiście wyliczyć, korzystając z dostępnych w sieci kalkulatorów, np kalkulator firmy RealTraps ze znanej już strony Ethana Winera czy wiele innych, ale takie wyliczenia warto poprzeć pomiarami, bo często tradycyjnie wszystko się zgadza oprócz trzech rzeczy 😉 W każdym razie do budowy pułapek basowych zasadniczo musimy znać częstotliwości, nad jakimi chcemy zapanować, w odróżnieniu od szerokopasmowych pułapek z wełny czy pianki, działających wprawdzie słabiej, ale w szerokim paśmie.

Takie pułapki wykorzystują zasadę działania rezonatora Helmholtza, czyli są jakby obudową głośnikową typu bass-reflex – tyle, że bez głośnika ;). Jest wiele kalkulatorów i projektów, najczęściej chyba spotykane są walce z jednym otworem z góry, ja chciałbym polecić pomysł Brendana Minisha, opublikowany na stronie studiotips.com już paręnaście lat temu. Jest to wielootworowy rezonator, zwany z powodu rozmieszczenia otworów honeycomb. Moje doświadczenie pokazuje, że rozmieszczenie otworów nie jest krytyczne, nie musi być „plaster miodu”, wystarczy, że będą w miarę równo. Efekty działania takiej pułapki basowej są wręcz rewelacyjne.

Na wspomnianej wyżej stronie studiotips.com znajdziemy kalkulator do wyliczenia pułapki w pliku excela oraz parę zdjęć z procesu produkcyjnego, które pozwolę sobie zamieścić:

pułapka basowa typu honeycomb

pułapka basowa wielootworowa

wielootworowy rezonator Helmholtza

W zasadzie wszystko powinno być jasne, ale i tak konkretami zajmiemy się później, po pomiarach, na razie chciałem tylko zasygnalizować, że niestety, nie tylko wełna i pianka nas czeka. Proces budowy, który właśnie trwa i jest oczywiście dokumentowany, przedstawię w odpowiednim czasie 😉 Dobrą wiadomością jest to, że powyższe pułapki są łatwe w budowie i co najważniejsze działają, o czym w pewien sposób świadczą moje dotychczasowe doświadczenia, uwiecznione poniżej:

pułapka basowa rezonator Helmholtza

pułapka basowa rezonator Helmholtza

Reklamy

10 thoughts on “Adaptacja akustyczna część 4 – pułapka basowa

  1. smithpl

    Hej, planuje budowe w/w pułapki do sali prób. Potrzebuje wylapywac niskie czestotliwosci basu i perkusji. Jak wyglada kwestia dostrajania w/w rozwiazania?
    Czy jest jakies optymalne miejsce ustawienia w/w pulapki ?

    Odpowiedz
    1. nagrywamy Autor wpisu

      Dostrajanie tak, przez zatykanie albo dowiercanie rurek 😉
      Ustawienie – pod ścianą albo w rogach, trzeba pokombinować, bo różnice w skuteczności działania mogą być spore.

      Odpowiedz
  2. Krzysiek

    A może jakieś wskazówki, czy warto iść w grubsze rurki, czy cieńsze ale większą ich ilość i w jaką długość?

    Odpowiedz
    1. nagrywamy Autor wpisu

      Długość nie powinna przekraczać 1/3 – 1/2 głębokości skrzyni, rurki nie powinny też być zbyt krótkie, poniżej 5cm, a powierzchnia otworów powinna być jak największa. To są przeciwstawne wymagania długość/powierzchnia, więc jakoś to mniej więcej wyjdzie „sensownie z kompromisami” 😉

      Odpowiedz
      1. K.

        Powiem ciekawostkę. Zrobiłem dwie pułapki na jedną częstotliwość. Z racji tego iż miałem już płyty o pewnych wymiarach, róznią się minimalnie gabarytami. Różnica wynosi około 1-2 procent. Nadrobiłem to oczywiście odpowiednią ilością rurek jak i ich długościami. Co sie okazuje, że jedna z pułapek podcina zadaną częstotliwość a druga podbija. O co chodzi? Druga ciekawosta. Oczywiście tak jak u Przemaka raczywistość a kalkulator, to dwie różne rzeczy, więc musiłem dowiercić 1 otwór, potem drugi aby dostroić pułapke do zadanego rezonansu. Co ciekawe dokładając trzeci i czwarty otwór wcale nie podniosłem częstotliwości rezonansowej ustroju. Zmieniła się natomiast amplituda w tym miejscu na niekorzyść, czyli pułapka mniej wycinała;) Magia;)

  3. Krzysiek

    Dzięki za odpowiedź. Napisałem ten post nie czytając następnych części, a przecież tam wyjaśnileś prawie wszystko. Przepraszam. Zastanawiam się czy ustrój ten może mieć inny kształt niż sześcian. Np. graniastosłup o podstawie trójkata, wtedy można by go umieścić w rogu pomieszczenia. A w kalkulatorze zamienić tylko w polu „I” wzór na objetość innej bryły. W przypadku graniastosłupa takiego byłoby : A2 razy B i podzielić na 4.

    Odpowiedz
    1. nagrywamy Autor wpisu

      Objętość to objętość, jakkolwiek by liczyć. I tak w rezultacie trzeba pomierzyć i jeden-dwa otwory zatkać albo dowiercić 😉

      Odpowiedz
  4. Krzysiek

    Witam. A w jakich jednostkach są wymiary w kalkulatorze studio tips? Niejasne wydają się też oznaczenia od D,E,F,I,J w tabelce. Mógłby ktoś precyzyjniej wyjasnic o co chodzi? Pozdrawiam

    Odpowiedz
    1. nagrywamy Autor wpisu

      Kiedyś MB na forum dzwiek.org przetłumaczył ten arkusz „na nasze”, może jeszcze tam gdzieś jest. W tej tabelce wymiary są w metrach.
      D – długość rurek
      E – średnica rurer
      F – efektywna długość rury do obliczeń
      G – ilość rurek
      I – objętość
      J – powierzchnia otworów

      Odpowiedz

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s