Reamping część 25 – DAW-AMP i Epi LP Junior

DAW-AMP-smallTak się składa, że mam jeszcze jedną gitarę – Epiphone Les Paul Junior za niecałe 300PLN 😉 Trochę jakby przeciwny biegun, ale jeżeli chodzi o parametry elektryczne, to… W różnych testach ta gitara pokazała, że wprawdzie nie brzmi i nie stroi, ale za to ma solidny poziom wyjściowy. I taki instrument musimy nagrać bez strat – da się? Chyba tak…

Epi Les Paul Junior to chyba najtańsza gitara firmy Epiphone. Konstrukcja mostka uniemożliwia nastrojenie instrumentu, i niewiele pomaga świadomość, że podobne rozwiązania stosuje też Gibson. W związku z generalnie nienajlepszym brzmieniem i strojem oszczędzam miejsce na soundcloudzie – dzisiaj tylko rysunki 😉

Epiphone Les Paul Junior

Słusznie zauważył Przemek Janik, że decybele są fajne, ale dobrze by to było zobaczyć w woltach 😉 – no to proszę, na początek małe przypomnienie. Najpierw maksymalne poziomy wyjściowe interfejsu 96io, połączenia niesymetryczne. Pierwsze zdjęcie przy poziomie -10dBv, czułość 1v/dz:

Maksymalny poziom wyjściowy interfejsu 96io -10dBV

Maksymalny poziom wyjściowy interfejsu 96io -10dBV

Jak widzimy, poziom szczytowy to trochę ponad 2V.
kolejne zdjęcie to poziom +4dBu, przy czułości oscyloskopu 5V/dz:

Maksymalny poziom wyjściowy interfejsu 96io +4dBu

Maksymalny poziom wyjściowy interfejsu 96io +4dBu

I tu widzimy, że nie ma żartów, poziom szczytowy to 9V!

No to bierzemy gitarę. Na początek – Epi tylko przez bufor 1:1, przy poziomie operacyjnym +4dBu (jakby kto pytał, to wszędzie jest to kwinta, G na trzecim progu), połączenie oczywiście niesymetryczne:

Epiphone Les Paul Junior

Epiphone Les Paul Junior bufor 1:1 +4dBu

Poziom szczytowy tej próbki to -2,2dBFS! To prawie maks, więcej nie „przyjmie” profesjonalny interfejs +4dBu! W dodatku niestety widać, że bufor zasilany z 18V, o międzyszczytowym napięciu wyjściowym praktycznie równym napięciu zasilania słabo radzi sobie z sygnałem z tej gitary i trochę go „zaokrągla” – nic dziwnego to w końcu ponad 6Vp:

Epiphone Les Paul Junior

Epiphone Les Paul Junior bufor 1:1 +4dBu

Epiphone Les Paul Junior poziom +4dBu

Epiphone Les Paul Junior poziom +4dBu, czułość 2V/dz

Czyli – masakra. Dodać do urządzenia trzecią baterię? Tylko, że się nie zmieści… A może lepiej pogodzić się z tym i nie walić tak w gitarę – przyznaję, że próbek dźwiękowych nie zamieszczam nie tylko z uwagi na ograniczone miejsce na soundcloudzie 😉 Uznajmy, że są to warunki ekstremalne, nie występujące w przyrodzie. Warto jednak pamiętać, jakie poziomy może wytwarzać zwykła gitara z humbem. Nie ma sensu zamieszczać przykładów z interfejsem z poziomem -10dBV – wiadomo, że będzie to obcięte mniej więcej o 10dB.

A jak poradzi sobie z tym DAW-AMP? Zobaczmy, jak wyglądają nagrane przez DAW-AMP próbki z różnymi poziomami interfejsu:

Epiphone Les Paul Junior DAW-AMP

Epiphone Les Paul Junior DAW-AMP +4dBu połączenie symetryczne

Epiphone Les Paul Junior DAW-AMP poziom

Epiphone Les Paul Junior DAW-AMP poziom +4dBu połączenie niesymetryczne

Epiphone Les Paul Junior DAW-AMP poziom -10dBV

Epiphone Les Paul Junior DAW-AMP poziom -10dBV połączenie symetryczne

Epiphone Les Paul Junior DAW-AMP poziom -10dBV

Epiphone Les Paul Junior DAW-AMP poziom -10dBV połączenie symetryczne – przesterowanie

Epiphone Les Paul Junior DAW-AMP poziom -10dBV

Epiphone Les Paul Junior DAW-AMP poziom -10dBV połączenie niesymetryczne

Widać niestety, że wprawdzie bufor zasilany z 18V ledwo sobie radzi (no dobra, nie radzi sobie, ale tego nie słychać), ale szczyty nagrywanego sygnału na wejściu +4dBu mają poziom około -6dBFS i wszystko jest w porządku. Niestety, ta gitara nawet z DAW-AMPem „rozwala” interfejs skalibrowany na -10dBV.

Co tu kryć – jeżeli dalsze testy „polowe” wykażą, że konieczne jest zapanowanie nad takimi poziomami, trzeba będzie trochę przekonstruować urządzenie, niewielki problem. Kłopoty będą mieć tylko posiadacze interfejsów z poziomami -10dBV, „normalny” poziom +4dBu rozwiązuje problem. Na razie uznajmy, że testy są tendencyjne (bo są), a mój Epi jest wyjątkowy i niepowtarzalny i nikt nie ma takiej gitary, a jak ma, to i ma lepszy interfejs. Każdy inny instrument bez problemu nagrywa się i odtwarza z każdym poziomem, czego i państwu życzę 😉

Czyli – interfejs audio nie jest przesterowany, nawet przy poziomie -10dBV i wybitnie głośnej gitarze, a wzmacniacz gitarowy otrzymuje dokładnie ten sam poziom, jaki otrzymywałby z gitary – po nagraniu i odtworzeniu tego, nawet w inny dzień, w innym studiu (dopóki interfejs ma poziom -10dBV albo +4dBu, taki, z jakim nagrywaliśmy ślad, i jest tak samo skalibrowany.
No to trzeba to sprawdzić w normalnej studyjnej praktyce 😉

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s