Uwaga! – Latencja. Cubase i TC Konnekt 6

Latencja-01-smallNo to wiemy, jakie są realne opóźnienia przy korzystaniu z bufora o wielkości 1024 próbek. To jest mało sensowna wartość, sprawdźmy, jak jest przy mniejszych buforach, również tych trudnych do osiągnięcia w praktyce.

Na początek najczęściej ustawiany bufor – 512 próbek. Dlaczego najczęściej? Bo jest to wartość, powyżej której już żadnego zysku na wydajności nie zauważymy, ale kolejna niższa wartość to znaczący spadek wydajności. Tak więc sytuacja testowa jak ostatnio, a wynik – 1231próbek:

Opóźnienia Direct Monitor i przez bufor 512 w interfejsie Konnekt 6I znów niezbyt się to zgadza – policzmy: 1231-81-512-512=126! Podobna różnica, jak w poprzednim przypadku. No to zmniejszamy bufor – do najczęściej podczas nagrań używanej wartości 128 próbek:

Opóźnienia Direct Monitor i przez bufor 128 w interfejsie Konnekt 6I liczymy: 463-81-128-128=126! Znowu! No to zmniejszmy bufor do minimalnej wartości, w tym przypadku 64 próbki. Niestety, w standardowym komputerze z systemem windows podłączonym do internetu i spełniającym różne inne funkcje praca z takim buforem rzadko się udaje, ale przetestować opóźnienia można 😉

Opóźnienia Direct Monitor i przez bufor 64 w interfejsie Konnekt 6I znowu liczymy: 334-81-64-64=125! Znowu ta wartość! Sprawdziłem też opóźnienie pomiędzy sygnałem z odsłuchu bezpośredniego a sygnałem z DAW:

Opóźnienia Direct Monitor i przez bufor 64 w interfejsie Konnekt 6W zasadzie logicznie rzecz biorąc powinno tu wystąpić opóźnienie wielkości dwóch buforów, a tymczasem jest dwukrotnie większe! Te sto i trochę próbek nie robi większej różnicy przy buforze 1024, ale przy małych buforach, które ustawiamy podczas nagrań z symulatorami wzmacniaczy stanowi to znaczącą część, połowę w powyższym przykładzie.

Czyli Cubase po prostu dodaje sobie opóźnienie wynoszące około 125-126 próbek – i to bez względu na ustawiony bufor ASIO (prawdopodobnie jest to „okrągła” wartość 128, a niedokładności wynikają z metody i pośpiechu). Dobrze wiedzieć, że programy często podają rzeczywiste opóźnienie i opieranie się tylko na danych ze sterowników może być mylące. Cubase pokazuje dokładnie, ile to jest – i wszystko się niestety zgadza, nawet z zapasem 😉 – zmierzyliśmy, przypomnę 55,1ms, Cubase podaje w sumie niewiele ale jednak więcej, około 55,4ms:

opoznienia-sterownik-cubaseWidzimy, że prawdopodobnie panel kontrolny podaje tylko wartość opóźnienia wejściowego, czyli to, co trzeba ewentualnie skompensować – warto o tym pamiętać i sprawdzać w paru miejscach.

Powszechne jest mniemanie, że opóźnienie sygnału wynosi dokładnie wartość bufora. Tymczasem wynosi DWA RAZY TYLE (mądrzejsi wiedzą) i w przypadku Cubase z interfejsem Konnekt 6 jeszcze trochę! Gdyby wartość tego dodatkowego wewnętrznego opóźnienia była malutka albo jakoś proporcjonalna do bufora, byłby sens walki z optymalizacją komputera w celu umożliwienia sobie pracy z buforem 64 czy niższym, jeżeli interfejs to umożliwia, ale w tej sytuacji? W powyższym przypadku popularnego interfejsu i jeszcze bardziej popularnego programu DAW różnica w opóźnieniach przy pracy z buforami 128 i 64 nie jest wcale dwukrotna, zysk wynosi nie połowę, a tylko jedną czwartą! I teraz pytanie – co jest źródłem tych dodatkowych opóźnień – Cubase czy sterowniki interfejsu firewire i ukryte w Operation Mode dodatkowe milisekundy? Chyba trzeba będzie później sprawdzić, jak wygląda sytuacja z interfejsami USB…

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s