Reamping część 7 – efekt podłogowy Boss jako bufor

Czyli Boss jest OK. Całkowitej rehabilitacji część ostatnia – pomiary przy poziomie operacyjnym +4dBu. Udział biorą: interfejs Digi 96io, bufor Focusrite i Boss CS-2. Być może laborki z metrologii bym tym nie zaliczył, ale na nasze potrzeby wystarczy ;)

Źródłem sygnału jest tym razem nie gitara, tylko generator. Stworzyłem plik z generatorem o częstotliwości 1kHz i poziomach zmieniających się co 2 sekundy odpowiednio: 0dBFS, -6dBFS, -9dBFS i -12dBFS (tak dokładnie to nie jest 0dBFS tylko -0,1dBFS, jakby ktoś się chciał czepiać). Najpierw należy oczywiście sprawdzić sam system pomiarowy – zwierając wejście i wyjście interfejsu kablem gitarowym (niesymetrycznym) i przegrywając generator ze śladu na ślad:

Loop-interface-0dBFS

Jak widać wszystko jest w porządku, nie ma żadnych zniekształceń a poziomy jak na nasze potrzeby są bardzo równe.

Kolejny test – bufor Focusrite. Poziom dobrany dokładnie, i okazuje się, że Focusrite nie do końca radzi sobie z tak dużymi poziomami – nie wiem, czy przesterowuje się wejście czy wyjście, w każdym razie nie jest to wielki problem, bo te poziomy są znacznie wyższe niż poziomy ogólnie przyjęte za instrumentalne. To jest to samo wejście i wyjście co w poprzednim rysunku (konkretnie trzecie, jeżeli to kogoś interesuje), tak więc za zniekształcenia dolnej połówki odpowiada Focusrite a nie interfejs::

Loop-focusrite-0dBFS

Wszystkie trzy testy w sumie wyglądają tak:

Loop-01-wszystko

Już z tego ogólnego widoku możemy się zorientować, że Boss nie radzi sobie z poziomami bliskimi 0dBFS – i nic dziwnego. W tym systemie, z poziomem operacyjnym +4dBu i skalibrowanym na -14dBFS maksymalny poziom wyjściowy wynosi właśnie +18dBu, a to jest ponad 17V napięcia międzyszczytowego! Jakim cudem ma to przenieść Boss, zasilany z bateryjki 9V? No dobra, konkrety wyglądają tak:

1. 0dBFS:

Loop-boss-0dBFS

2. -6dBFS:

Loop-boss-6dBFS

3. -9dBFS:

Loop-boss-9dBFS

4. -12dBFS:

Loop-boss-12dBFS

I jeszcze powiększone, w trybie „rectified” dla większej dokładności (więcej rozszerzyć w trybie rectified się nie da):

-12dBFS powiekszenie

Jak widzimy, dolne i górne polówki przebiegu są takie same, można wiec domniemywać, ze zniekształceń, przynajmniej w sensie gitarowym, nie ma.

Jakby ktoś chciał powtórzyć pomiary albo po prostu posłuchać, pliki dźwiękowe też oczywiście są:

Widzimy, że Boss przesterowuje konkretnie, dopiero od poziomu -12dBFS zaczyna działać normalnie. Ale przecież między poziomami -10 i +4 jest różnica właśnie niecałych 12dB, czyli poziom -12 dla poziomu operacyjnego +4 oznacza ni mniej ni więcej, tylko maksymalny poziom 0dBFS dla poziomu operacyjnego -10! Czyli – efekt podłogowy Boss przenosi bez ograniczania pełen poziom w systemach z poziomem operacyjnym -10dBV, nawet tych skalibrowanych na -14dBFS, jak Digidesign. Jeżeli przy tak skalibrowanym systemie coś obcina szczyty, na pewno nie jest to efekt.

Na koniec jedna uwaga – zdaję sobie sprawę, że poziomy mogą być i są inne przy połączeniach symetrycznych i niesymetrycznych – w całym tym wywodzie, oprócz rehabilitacji zasłużonego Bossa CS-2, chodziło mi o uświadomienie, z jakimi poziomami mamy do czynienia. Gitara jest „zwierzęciem” niesymetrycznym, i niesymetrycznie podłączamy ją do interfejsu, a interfejs do wzmacniacza – tak więc generalnie chodzi o różnice między poziomami operacyjnymi -10 i +4. Zastosowanie transformatorów na wejściu i wyjściu interfejsu lub po prostu interfejs z wejściami i wyjściami niesymetrycznymi zapewniłyby – być może – większy odstęp od przesterowania, ale umówmy się – jak widać, nie chodzi tu o marne 6dB w tą czy w tamtą 😉
Najważniejsze jest, aby interfejs audio mógł „wypuścić z siebie” dokładnie taki sygnał, jaki dostaje. Jeżeli jest przesterowany na wejściu, ten warunek nie jest spełniony…

A teraz wracamy do pomiarów kolejnych instrumentów.

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s